Puheohjelma
Puheohjelman teemana on tänä vuonna uskottavuus. Uskottavuus - tai pikemminkin sen puute - on niin pelinjohtajan kuin pelaajankin pahin vihollinen. Ongelma voi olla pienissä temaattisissa ratkaisuissa, yksittäisen hahmon esittämisessä, lavastuksessa tai kirjoituksellisissa kokonaisuuksissa, mutta yhtä kaikki, uskottavuuden puutteesta kärsii koko peli.
Ropecon 2003 ratkaisee ongelman käsittelemällä perinpohjaisesti uskottavuuden tavoittelemisen ja saavuttamisen ongelmia niin pelinjohtajien kuin pelaajienkin, ja niin pöytäroolien kuin elopelienkin kannalta. Puheohjelma kattaa uskottavien maailmojen luomisen ja mallintamisen, uskottavien teemojen esilletuomisen ja hyödyntämisen, genre-kohtaisen uskottavuuden sekä hahmon uskottavan pelaamisen mitä moninaisimmissa kulttuureissa.
Pelinjohtajille suunnatussa ohjelmassa keskitytään yhteiskunnan ja yhteiskunnallisten ilmiöiden mallintamista käsitteleviin paneeleihin ja työpajoihin, joissa asiantuntijat ja tutkijat opastavat pelinjohtajia mm. historiallisten yhteisöjen ja instituutioiden, traumatologian sekä reaalimaailman hämmentävämpien eliöiden mallintamisessa.
Pelaajien tarpeisiin ohjelma vastaa muunmuassa uskottavaan eläytymiseen ja käyttäytymiseen painottavilla työpajoilla aina kulttuurisidonnaista käytöstyöpajoista ulkoisen esiintymisen ja olemuksen uskottavuuteen panostaviin puku- ja laulutyöpajoihin.
Suomalainen pelinjulkaisukulttuuri on kokenut viime vuosien aikana uuden renessanssin 90-luvun notkahduksen jälkeen. Ville Vuorela, renessanssin käynnistäneen Praedorin kirjoittaja, kertoo conissa pelin kirjoittamisen käytännön ongelmista ja ratkaisuista käyttäen apunaan esimerkkejä niin Praedorin tuotannosta kuin Burger Gamesin seuraavan teoksen, Strugatskien tieteisvisioon perustuvan Stalkerin, tuotannon alkuvaiheilta.
Tämän vuoden toinen merkittävä suomalainen roolipeliteos on Mike Pohjolan Myrskyn aika, joka julkaistaan viikkoa aikaisemmin Finnconissa. Myrskyn aika yhdistää pöytä- ja livepelaamisen tarjoamalla maailmamateriaalin, säännöt ja muutaman valmisseikkailun molempia ajatellen. Tämänkaltainen pelityylien yhdistäminen on äärimmäisen harvinaista muuallakin maailmassa.
Ropeconin akateeminen ohjelma jatkaa edellisvuonna käsiteltyjen teorioiden parissa tarkastelemalla teorioiden kehitystä kuluneen vuoden aikana. Lisäksi akateemisesti ajattelevat pelinjohtajat voivat peretyä mm. genrejen tehokkaaseen käyttöön tai erilaisiin pelinjohtajien työkaluihin alan tutkijoiden johdolla.
Cosplay-paneeli
Aika: | la 10:00 - 12:00 |
---|---|
Paikka: | Palaver |
Järjestäjät: Mauno Joukamaa, Susanna Rosenlund, Kaarina Leppälahti, Katri Katajisto, Kaj Sotala
Cosplay (lyhenne sanoista Costume Play), eloroolipelaamisen etäinen, pukuorientoitunut pikkuserkku, on kasvattanut suosiotaan Suomessa roimasti viime vuosien aikana.
Cosplay-paneelissa käsitellään yleisluontoisia aiheeseen liittyviä kysymyksiä, kuten mitä cosplay on ja miten sitä harrastetaan. Tämän lisäksi paneelissa keskustellaan myös joistakin erityisemmistä kysymyksistä, kuten esim. cosplayn suhteesta live-roolipelaamiseen.
Esittely: Gloranthan maailma
Aika: | la 22:00 - 23:00 |
---|---|
Paikka: | Takka |
Järjestäjät: Sampo Koistinen, Eetu Mäkelä, Olli Kantola
Glorantha on laaja, omintakeinen, syvästi maaginen, mutta silti todentuntuinen fantasiamaailma, jossa yhden totuuden sijasta jokaisella maailman lukuisista kulttuureista on oma erilainen näkemyksensä maailman luonteesta. Todelliset Glorantha-fanaatikot kertovat, miksi maailma on tutustumisen arvoinen.
Esittely: Solmukohta 2004
Aika: | la 20:00 - 20:15 |
---|---|
Paikka: | Auditorio |
Järjestäjä: Henri Hakkarainen
Yhteispohjoismainen eloroolipelitapahtuma Solmukohta järjestetään Suomessa alkukeväästä 2004. Saavu kuulemaan, mitä Solmukohdalla on tarjottavanaan juuri Sinulle - ja mitä juuri Sinä voit tehdä Solmukohdan hyväksi.
Get real: Prostituutio antiikin maailmassa
Aika: | pe 20:00 - 22:00 |
---|---|
Paikka: | Palaver |
Järjestäjät: Sami Nikander, Kristel Nyberg
Huoran elämää eli maksullisen seksin historiaa kreikkalaisista kurtisaaneista roomalaisiin orgioihin. Millainen oli prostituoidun arki? Miten mielikuvat ja todellisuus eroavat? Get real -ohjelmasarja perehdyttää kuulijat tänä vuonna antiikin prostituutioon. Esitelmä saattaa sisältää lapsille soveltumatonta materiaalia.
Get real: Viikinkikulttuuri
Aika: | su 12:00 - 14:00 |
---|---|
Paikka: | Takka |
Järjestäjä: Tuija Samila
Get real -luentosarjan toisessa tämänvuotisessa osassa perehdytään viikinkikulttuuriin. Asiantuntijamme opastaa osallistujia viikinkikulttuurin perinteiden ja tapojen mallintamisessa.
Helpompaa pelinjohtamista
Aika: | la 12:00 - 14:00 |
---|---|
Paikka: | Palaver |
Järjestäjä: Risto Ravela
Hyvää roolipeliä vähemmällä vaivalla. Miten tehdä pelinjohtamisesta tuskattomampaa ja viihteellisempää sekä itsellesi että pelaajillesi.
Interaktiivisuudesta reaktiivisuuteen
Aika: | su 12:00 - 14:00 |
---|---|
Paikka: | Palaver |
Järjestäjä: Kalle Marjola
Keskustelu- ja visiointiohjelma, jossa avarretaan näkemyksiä ja luodaan pohjaa uudelle roolipelijärjestelmien maailmalle, jossa taistelut kuroutuvat yhteen muun pelitavan kanssa jättäen vihdoin taakseen strategiapelien perinnön. Vanhojen ja uusien ideoiden ja kokemusten niputtamista helpompien käsitteiden alle ja katsausta 'reaktiivisen/simultaani-taistelun' ongelmiin ja mahdollisuuksiin.
Johdatus Diplomacyyn
Aika: | pe 18:00 - 19:00 |
---|---|
Paikka: | Poli |
Järjestäjä: Ville Salo
Diplomacy on jo 50 vuotta vanha strategiapeli. Seitsemän suurvaltaa ensimmäisen maailmansodan ajalta kamppailee Euroopan herruudesta. Toisin kuin useimmissa sotastrategiapeleissä, Diplomacyssä paino on varsinaisen taistelun sijaan valtioiden eli pelaajien välisessä diplomatiassa, jossa kaikki on sallittua. Johdatus Diplomacyyn perehdyttää kuulijat pelin yksityiskohtiin ja voittostrategioihin.
Jonathan Tweet: The man, the career and the games
Aika: | la 14:00 - 16:00 |
---|---|
Paikka: | Auditorio |
Järjestäjä: Jonathan Tweet
Jonathan Tweet, the man behind the favourite games of entire role-playing generations, discusses his career in the role-playing industry and his work on 3rd Edition Dungeons & Dragons, Ars Magica and On the Edge.
After the presentation, Mr. Tweet will answer questions on the topics.
Keskiaikaa eloroolipelien kirjoittajille
Aika: | la 10:00 - 12:00 |
---|---|
Paikka: | Auditorio |
Järjestäjä: Outi Nieminen
Luennolla käydään läpi keskiaikapelien ongelmia, tutustutaan keskiaikaiseen maailmankuvaan sekä suurimpiin eroihin keskiajan ja perinteisten fantasiamaailmoiden välillä.
Tarkoituksena on antaa perustietoja keskiajan ihmisen kokemasta maailmasta sekä mentaliteettien että tapahtumahistorian kautta, ja auttaa eloroolipelien kirjoittajia sekä pelaajia alkuun lisätiedon hakemisessa.
Vaatimuksena osallistujille on kiinnostus keskiaikaan - tiedot saa kuuntelemalla.
Käytännön traumatologiaa
Aika: | pe 20:00 - 22:00 |
---|---|
Paikka: | Auditorio |
Järjestäjä: Ilkka Puusaari
Fright Night tulee taas. Käytännön traumatologiaa ja oikeuslääketiedettä rooli- ja simulaatiopelaajille. Toiveita käsiteltävistä aiheista voi esittää ennen conia erillisellä sivulla. Esitelmä saattaa sisältää lapsille soveltumatonta materiaalia.
LARP ja yhteiskunta
Aika: | su 10:00 - 12:00 |
---|---|
Paikka: | Palaver |
Järjestäjä: Jukka Saari
Kansa ei kehitä sosiaalista rakennetta ja valtiota sattumanvaraisesti. Epäuskottava hallitus on yhtä epäuskottava Krynnissä kuin Suomessa. Kikkoja sekä yleistä näkemystä niille, jotka pyrkivät saamaan peleihinsä realismia.
Martin Ericsson: Above
Aika: | la 16:00 - 18:00 |
---|---|
Paikka: | Auditorio |
Järjestäjä: Martin Ericsson
Martin Ericsson unfolds in the vicinity of a few favorite tactics from his campaign in the borderlands of organizing, answers queries and shows as many pictures an movies he can muster. Contains Gonzo-organizing, sensory cluster bombing, diegesis, fetish phenomena, digital dreams and the art of loving your players.
Martin Ericsson: Below
Aika: | su 15:30 - 17:00 |
---|---|
Paikka: | Auditorio |
Järjestäjä: Martin Ericsson
WARNING : This is not just a game
Players! The core of this art form presents a powerful alternative to the global monoculture and constitutes a real threat to consensual reality. Its essence is subversive and revolutionary. Its goal is the liberation of the human soul. See you on the other side.
Part rant, part what if, all true. Contains immoral material.
Miniatyyrien maalauksen tekniikoita
Aika: | la 14:00 - 16:00 |
---|---|
Paikka: | Takka |
Kunniavieras Ramon Laan pitää luennon figumaalauksen erityistekniikoista ja esittelee tekniikoitaan käytännössä maalausworkshopissa luennon jälkeen. Luento ja opetus ovat englanniksi.
Myrskyn aika - Myrskyn silmässä
Aika: | pe 18:00 - 20:00 |
---|---|
Paikka: | Auditorio |
Järjestäjä: Rainer Korkeasalo
Roolipelikirjailija Mike Pohjola kertoo juuri julkaistusta roolipelistään Myrskyn ajasta (Johnny Kniga Kustannus, 2003). Pelisuunnittelu, kustannussopimus, maailman luonti, taustat, kyselyosuus ja muuta.
Lisätietoja pelistä pelin sivuilla www.myrskynaika.net
Naisen paikka
Aika: | su 14:00 - 16:00 |
---|---|
Paikka: | Palaver |
Järjestäjä: Nina Talvela
Miksi emännät jäivät kotiin, kun miehet lähtivät kauppamatkalle? Miksi naisen näkeminen ennen metsälle lähtöä tiesi huonoa onnea? Mitä hyötyä ja haittaa sisältyi naiseuden peruskäsitteeseen, naisen väkeen?
Luento käsittelee työnjaon ja naisen aseman folklorepohjaisia syitä menneen ajan suomalaisessa kyläyhteisössä.
Napoleonista Golden Demoniin - Näkökulmia miniatyyrimaalauksen kehityskaareen taidemuotona
Aika: | pe 22:00 - 23:00 |
---|---|
Paikka: | Takka |
Järjestäjä: Marko Siitonen
Miksi me maalaamme miniatyyrejä niin kuin me maalaamme? Mistä miniatyyrimaalaus on saanut alkunsa ja minne se voi olla menossa? Miksi Napoleon on otsikossa, mutta Fredrik II Suuri ei ole?
Tunnin aikana haetaan perspektiiviä miniatyyrimaalauksen kehityskaareen ja pohditaan tulevaisuutta maalarin näkökulmasta. Aiheina muun muassa miniatyyrien mittakaavan mukanaan tuomat muutokset ja uudet tuulet maalaustekniikoiden saralla, kuten vapaa hahmottelu sekä tekstuurien simuloiminen.
Älä maalaa ummehtuneessa kaapissa 80-luvun maaleilla ja opeilla, vaan tule ulos kuuntelemaan ja keskustelemaan!
Nikodemus Siivola: pelinjohtamisen salat, osa III
Aika: | la 20:00 - 22:00 |
---|---|
Paikka: | Palaver |
Järjestäjä: Nikodemus Siivola
Pöytäpelinjohtamisen asiantuntija Nikodemus Siivola paljastaa pelinjohtamisen syvimmät salaisuudet ja salatuimmat niksit. Osallistuminen tilaisuuteen ei vaadi läsnäoloa edellisten vuosien luennoilla.
Tämänvuotinen keskustelu hoidetaan ennalta esitettyjen yleisökysymysten muodossa: kysymyslomakkeita voi hakea ja palauttaa infon kautta välillä pe 17.00 - la 15.00.
Nopaton ja säännötön roolipelaaminen
Aika: | su 14:00 - 16:00 |
---|---|
Paikka: | Takka |
Järjestäjät: Rainer Korkeasalo, Martti Huusko, Jaakko Virtanen
Nopaton roolipelaaminen, miten nopista pääsee eroon? Vapaudu sääntöjen kahleista, säännöttömän ropen perusteet. Millaista on olla pelinjohtajan eikä sääntökirjan armoilla...
Paikallislarppiyhteisöjen aluekokoontumisen keskustelutunti
Aika: | su 09:00 - 10:00 |
---|---|
Paikka: | Takka |
Järjestäjä: Lauri Gardner
Pohjustavaa keskustelua Suomen liveroolipeliyhdistys SuoLi:n ja Suomen paikallisliveroolipeliyhdistysten kanssa syyskuun 12.-14. järjestettävästä aluekokoontumisesta.
Pystymetsästä pöydän ääreen - elo- ja pöytäpelimetodit
Aika: | la 18:00 - 20:00 |
---|---|
Paikka: | Auditorio |
Järjestäjä: Henri Hakkarainen
Paneelieskustelu elo- ja pöytäpelien pelaamis- ja johtamistavoista, sekä niiden yhtäläisyyksistä ja eroista.
Realities of steel
Aika: | su 12:00 - 14:00 |
---|---|
Paikka: | Auditorio |
Järjestäjä: Guy Windsor
Screen swordplay from Anakin to Zorro. A look at good, bad, funny and brutal swordsmanship on screen, with technical demonstrations and comments by Zorro himself (aka Guy Windsor).
Roolipeli - aivoista paperille ja painoon
Aika: | la 12:00 - 14:00 |
---|---|
Paikka: | Auditorio |
Järjestäjä: Ville Vuorela
Suomalainen pelinjulkaisukulttuuri on kokenut viime vuosien aikana uuden renessanssin 90-luvun notkahduksen jälkeen. Ville Vuorela, renessanssin käynnistäneen Praedorin kirjoittaja, kertoo pelin kirjoittamisen käytännön ongelmista ja ratkaisuista käyttäen apunaan esimerkkejä niin Praedorin tuotannosta kuin Burger Gamesin seuraavan teoksen, Strugatskien tieteisvisioon perustuvan Stalkerin, tuotannon alkuvaiheilta.
Roolipelilehtien tulevaisuus Suomessa, osa I
Aika: | la 12:00 - 17:00 |
---|---|
Paikka: | ei vielä tiedossa |
Järjestäjä: Esko Vesala
Työpajahenkinen ideointikeskustelu Larppaajan (tai kenties laajempialaisen suomalaisen roolipelilehden) henkiinherättämiseksi. Tilaisuudessa vallitsee nakkivaara: osallistujien odotetaan pystyvän osallistumaan lehtiprojektiin. Tilaisuus järjestetään JMT 3A:n kattosaunan tiloissa.
Keskustelun toinen osa järjestetään sunnuntaina klo 14-16 Polissa.
Roolipelilehtien tulevaisuus Suomessa, osa II
Aika: | su 14:00 - 16:00 |
---|---|
Paikka: | Poli |
Järjestäjä: Esko Vesala
Keskustelutilaisuuden toisessa osassa on tarkoitus keskittyä lauantaina henkiin herätellyn roolipelilehden julkaisemisen tekniikkaan: toimitukseen, kuvitukseen sekä taittoon. Tilaisuudessa vallitsee nakkivaara: osallistujien odotetaan pystyvän osallistumaan lehtiprojektiin.
Keskustelun ensimmäinen osa järjestetään lauantaina klo 12-17 myöhemmin julkistettavassa paikassa.
Roolipeliteorioiden kehitys
Aika: | pe 22:00 - la 01:00 |
---|---|
Paikka: | Palaver |
Järjestäjät: Markus Montola, Jaakko Stenros
Jaakko Stenros ja Markus Montola käsittelevät roolipeliteorioiden kehitystä kuluneen vuoden aikana.
Markus Montola määrittelee roolipelaamista kuvitteellisten tarinamaailmoiden rakentamisen kautta. Esitys perustuu Tanskan Knudepunkt 2003:n yhteydessä julkaistun kirjan artikkeleihin.
Jaakko Stenros käsittelee roolipelaamista ilmaisun välineenä genren tarjoamien mahdollisuuksien sekä pelinjohdollisten työkalujen kautta.
Sculptauksen perusteet -luento
Aika: | pe 18:00 - 20:00 |
---|---|
Paikka: | Palaver |
Figujen muovaamisen ja veistämisen (sculpting) perusteet. Luennolla käsitellään skaalakokojen eroja, anatomiaa, erilaisia sculptauksen tekniikoita ja sculptaajien filosofioita sekä asioita, joita kannattaa pitää mielessä jos sculptaa figuja valumalleiksi.
Luennon pitäjä Ramon Laan on kutsuttu kunniavieraaksi erityisesti sculptaus-tuntemuksensa takia. Luennon lisäksi Laan vetää useita sculptaus-työpajoja, ja niihin osallistuvia suositellaan lämpimästi osallistumaan myös luennolle.
Sovellettua Post-porilaisuutta - kommunaalisen eläytymiskokemuksen luominen käytännössä
Aika: | la 18:00 - 20:00 |
---|---|
Paikka: | Takka |
Järjestäjä: JTuomas Harviainen
Akateeminen, mutta silti käytännönläheinen oppitunti (paperilla lähinnä naurettavalta näyttävän) Post-porilaisen dogman soveltamisesta vakavaan LARP-suunnitteluun ja pelinkirjoittamisprosessiin. Keskeisinä käsiteltävinä aiheina pelien käyttäminen kommunaalisia kokemuksia välittävänä mediana, HTE-pelien utilitaariset edut ja demonit evokatiivis-emotionaalisina elementteinä. Arkikielisesti selittäen: "Miten teen pelistäni muutakin kuin pelkkää viihdettä". Tarkoitettu ensisijaisesti kokeneille pelisuunnittelijoille, mutta tarjonnee myös sekä ideoita että hyödyllistä kritiikkiä aloitteleville larpinkirjoittajille.
Spekulatiiviset roolipelit
Aika: | la 22:00 - 23:30 |
---|---|
Paikka: | Auditorio |
Järjestäjä: Syksy Räsänen
Figupelejä konttorirotista, puutarharoolipelejä, syvänmeren larppeja? Pelirintaman tuntemattomat klassikot ja unohdetut uutuudet.
Syksy Räsäsen vieraina Johanna Koljonen, Timo Multamäki, Hannu Pajunen sekä Timo Vuorensola.
The concept of evil in roleplaying games
Aika: | la 20:15 - 21:45 |
---|---|
Paikka: | Auditorio |
Järjestäjä: Mike Pohjola
A panel discussion on the representations of evil in roleplaying games. Mike Pohjola (chair), Martin Ericsson, Jonathan Tweet and J Tuomas Harviainen
Todelliset hirviöt
Aika: | pe 18:00 - 20:00 |
---|---|
Paikka: | Takka |
Järjestäjä: Sampo Smolander
Tosimaailman hirviöitä: limasieniä, meduusoita, kärsänokkasiilejä ja sen sellaista. Viime conin yleisösuosikki on täällä taas, entistä ehompana. Sampo Smolander ja Esa Perkiö esitelmöivät ja esittävät myös kuvamateriaalia mömmiäisistä.
Vuoden puhutuimmat LARPit
Aika: | su 10:00 - 12:00 |
---|---|
Paikka: | Auditorio |
Järjestäjät: Anna Nummi, Timo Multamäki
Onko Suomessa mahdollista luoda massiivisia, vakuuttavia ja hyvinkirjoitettuja pelejä?
Vuoden puhutuimpien eloroolipelien järjestäjät kertovat peliensä ideoinnista, kirjoitusprosessista ja syntyponnistuksista. Puhujina eeppisen sotadraama Roulin Moosen pääjärjestäjä Timo Multamäki sekä scifi-eepos Etäasema Dakotan Anna Nummi.
Klo 10-11: Etäasema Dakota: - Pelin synty
Klo 11-12: Roulin Moose: - Roulin Moose - Elokuvan ensi-ilta - Making of Roulin Moose