Lukuisilta aikaisemmilta vuosilta tuttu ja monia muutoksia läpikäynyt Ropeconin figumaalauskilpailu lähestyy taas. Vuonna 2024 nimenvaihdoksen ja formaattimuutoksen  läpikäynyt kilpailu on nimeltään Cold North Open ja nimensä mukaisesti käyttää edelleen ns. avointa kisaformaattia missä kilpailutöiden ja jaettavien palkintojen määrää ei ole tiukasti rajattu.

Kilpailuun on toteutettu tänäkin vuonna ennakkoilmoittautuminen yhteistyössä pienoismallit.netin kanssa. Ennakkoon ilmoittautuminen sujuvoittaa töiden jättämistä kisa-alueelle ja auttaa kisa-organisaatiota arvioimaan tilantarvetta. Töitä voi kuitenkin tarvittaessa ilmoittaa kilpailuun vielä paikan päällä näyttelyalueella hallissa 5B perjantaista lauantai-iltapäivään. Palkintojenjako ja töiden luovutus takaisin tekijöilleen tapahtuu sunnuntaina. 

Viime vuosien tapaan kilpailua tuomaroi joukko sekä kotimaisissa että kansainvälisissä kisoissa ansioituneita maalareita. Lisäksi kaikkien töiden joukosta valitaan yleisön suosikki. Yleisöäänestyksen käytännön järjestelyistä tiedotetaan tarkemmin lähempänä tapahtumaa.

Toivomme vuosi vuodelta kasvaneeseen ja kehittyneeseen kisaan taas kerran kaiken tasoisia maalareita ja runsaasti töitä. Aloittelevia ja vähemmän kokeneita harrastajia varten kilpailussa on erillinen aloittelijakategoria mikä on oivallinen mahdollisuus ottaa ensimmäiset askeleet kohti kisaamista matalalla kynnyksellä. Tervetuloa!

Näyttelyalueella järjestetään figuista ja figupeleistä kiinnostuneille Show of Force -armeijaparaati, missä osallistujat tuovat näytille suurempia figuarmeijoita upeilla itse rakennetuilla dioraamamaisilla aluistoilla. Show of Forcen toteuttaa jälleen War Head.

Aikataulu

Ennakkoilmoittautuminen osoitteessa pienoismallit.net on auki, ja on käytössä kisatöiden vastaanoton sulkeutumiseen saakka.

Kilpailuun liittyvät aikataulut ja sijainnit löydät myös Ropeconin ohjelmaoppaasta.

Säännöt

Cold North Open noudattaa avointa (open) formaattia, jossa osallistuvien töiden ja jaettavien palkintojen määrää ei ole rajattu, vaan kategorian sekä kilpailun yleisen tason huomioiden kaikki tuomariston mielestä palkintosijojen arvoiset työt palkitaan.

Kilpailija voi osallistua kuhunkin kategoriaan yhdellä tai useammalla työllä, ja nämä työt yhdessä muodostavat kilpailijan esillepanon (display) kyseiseen kategoriaan. Esillepanon ei tarvitse olla yhtenäinen, sillä jokaista esillepanon työtä tarkastellaan itsenäisesti. Jokainen kisaaja rajaa oman esillepanonsa erilleen muiden osallistujien töistä kisa-alueella saatavilla olevilla tikuilla. Löyhänä ohjenuorana esillepanot kannattaa pitää tilasyistä suurimmillaan n. 5 työn kokoisina.

Kilpailijalla voi olla yksi esillepano kussakin pääkategoriassa (1-6), poislukien erikoiskategoriat (7-10), joita koskevista rajoituksista voit lukea lisää kyseisten kategorioiden alta.

Kilpailija voi osallistua kilpailuun itse maalaamallaan miniatyyrillä. Miniatyyri voi olla teemaltaan mikä vain, kunhan se lasketaan miniatyyriksi ja se noudattaa sen kategorian rajoituksia, johon se ilmoitetaan. Fantasia, sci-fi, historiallinen tai moderni, kaikki käy. Kilpailuun voi osallistua vanhemmallakin työllä pois lukien ne, jotka ovat jo aiemmin voittaneet pronssia, hopeaa tai kultaa Ropeconin maalauskilpailussa. Ilmoitettavien töiden on noudatettava Ropeconin sääntöjä, joten Ropeconin arvoihin sopimattomien, muihin ihmisryhmiin vihaa kohdistavien symbolien näkyminen töissä on kielletty ilman erillistä lupaa järjestäjiltä.

Jos et ole varma, mihin kategoriaan valitsemasi figu kuuluu, voit olla yhteydessä sähköpostilla osoitteeseen coldtonessociety(at)gmail.com. Tuomaristo varaa oikeuden vaihtaa kilpailutyön kategoriaa, mikäli työ vaikuttaa olevan väärässä kategoriassa.
Kilpailua organisoivat suomalaisen display-maalausskenen kehittämiseen keskittyneen kaikille avoimen Cold Tones Society -yhteisön aktiivit yhteistyössä Ropeconin kanssa. Kaikki tärkein tieto pyritään saamaan Ropeconin virallisiinkin kanaviin, mutta lisätietoa, uutisia ja muuta kilpailuun liittyvää sisältöä varten kannattaa seurata myös Cold Tones Societyn verkkosivuja (https://coldtonessociety.com/) sekä sosiaalista mediaa (instagram.com/coldtonessociety).

Palkinnot

Kilpailussa jaetaan kunniamainintoja, sekä pronssi-, hopea- että kultapalkintoja. Kilpailija voi saada vain yhden palkinnon per kategoria – joko oman esillepanonsa parhaasta työstä tai koko esillepanostaan, mikäli sen kaikki työt ovat tuomareiden mielestä samantasoisia. 

Lisäksi jaetaan seuraavat lisäpalkinnot

Kilpailun paras työ valitaan kultaa voittaneista esillepanoista, mutta on aina yksittäinen työ – ei koko esillepano.

Aiempien vuosien tapaan kunniamaininnoilla merkitään 1. karsintakierroksen läpäisseet, tavalla tai toisella ansioituneet työt. Kaikki voittajat valitaan näiden finalistien joukosta. Kunniamaininnat asetetaan esillepanojen yhteyteen sunnuntaiaamuun mennessä, eli jos löydät työsi vierestä kunniamainintakortin, tulethan paikalle palkintojenjakoon sillä saatat olla palkittujen listalla!

Carlo Borellan Ropeconia 2023 varten veistämiä lohikäärmepokaaleja, vasemmalla maalauskilpailun malli.

Kategoriat

BoC: Eetu Tarkamo

Pääkategoriat

  1. Pieni figuuri
  2. Iso figuuri
  3. Ajoneuvo
  4. Ryhmä
  5. Rintakuva
  6. Dioraama

Erikoiskategoriat

  1. Aloittelijat
  2. Sculpt
  3. Juniorit
  4. Pikamaalaus
  5. Teemakategoria: Trench Crusade

Tuomarointi

Maalauskilpailussa on tuomaristo, joka arvioi kisatyöt. Tuomaristo koostuu sekä kotimaisissa että kansainvälisissä kilpailuissa ansioituneista maalareista. Jokaisen osallistujan on mahdollista saada tuomareilta palautetta omista kisatöistään sille varattuna ajankohtana sunnuntaina. Vuonna 2025 tuomaristoon kuuluvat:

Kalle Lähteenmäki
instagram.com/paintingbaron 

Antti Vuento
instagram.com/vuentominis 

Erkka Marttio
instagram.com/marttio_miniatureart
https://erkkamarttio.com

Aappo Danschu
instagram.com/dnschminiatures

Lisäksi Trench Crusade -kategorian tuomaroinnissa ovat mukana:

James Sherriff (Trench Crusade Lead Sculptor)
instagram.com/brass0_0monkey

Tuomas Pirinen (Trench Crusade Lead Designer)
instagram.com/sonatanocturne

Tuomarointikriteerit

Tuomaristo valitsee voittajatyöt yhteispäätöksellä kriittisen visuaalisen tarkastelun ja keskustelun perusteella. Kukin työ arvostellaan kokonaisuutena, joten pelkästään yhden osa-alueen mestarillinen suoritus ei takaa voittoa. Mitään tiettyä maalaustyyliä ei edellytetä tai tietoisesti suosita, vaan tuomaristo pyrkii parhaansa mukaan tulkitsemaan osallistujan aietta ja tuomaroimaan jokaista työtä sen perusteella kuinka hyvin työ aikeessaan onnistuu. Täysin objektiivista tuomarointi ei lähtökohtaisesti voi olla, mutta tuomaristo tekee kaikkensa arvioidakseen työt mahdollisimman monesta näkökulmasta ja antamatta omien subjektiivisten mieltymystensä esim. jostain tietystä maalaustyylistä vaikuttaa tuomarointiin. Tuomaroinnissa huomioidaan ainakin seuraavat osa-alueet mutta erillisiä pisteytyksiä niistä ei kirjata.

Maalausjälki ja tekniikka: Jokainen työn osa on maalattu tarkoituksenmukaisesti eikä itse maalipinnassa ole havaittavissa tarkoituksetonta tekstuuria häiritsevissä määrin. Figun eri osien rajauksessa ei ole selkeitä huolimattomuusvirheitä. 

Figun ja alustan kasaamisen huolellisuus: Maalaustyö on valmisteltu huolella. Valusaumat, printtitukien jäljet ynnä muut varsinaiseen figuun tai alustaan kuulumattomat pintavirheet eivät ole nähtävissä. Mahdolliset konversiot on toteutettu korkealaatuisesti, niin että niitä on vaikea erottaa alkuperäisestä figuurista. Työ on koottu niin, että osat ovat kunnolla kiinni.

Elementtien asettelu, sommittelu: Työn fyysisten osien asettelussa on selvää tarkoituksellisuutta. Figu ja alustan elementit toimivat yhtenä selkeänä toisiaan tukevana kokonaisuutena, joka ohjaa katseen työn pääkohteeseen. 

Taiteellinen ilmaisu, tarinankerronta, omaperäisyys: Työn värimaailma on harmoninen ja se auttaa välittämään selkeän teeman, tunteen tai tarinan. Värien valinnassa ja asettelussa on selkeää tarkoituksellisuutta ja se tukee kokonaisuutta yhdessä figun ja alustan osien kanssa. Työssä esiintyy tavalla tai toisella uusi tai muuten omaperäinen idea.

Presentaatio ja viimeistely: Varsinaisen pääkohteen lisäksi työn esillepanoon on panostettu. Esimerkiksi alustan tai plinthin pinnat ovat siistit, sileät ja tasaisesti maalattu tai lakattu, selkeästi huomioitu ja työ kokonaisuutena on viimeistelty niin edustavaksi kun se voi olla. Eli työstöprosessin aiheuttamat sotkut on siivottu ja piilotettu taidokkaasti. Tuomaristo tekee parhaansa mukaan arvion mikäli karkeampi jälki on tietoinen tyylivalinta vaiko ei, joten tulkinnanvaraakin on. Tämä osa-alue ei näyttele pääosaa, mutta voi ratkaista valintatilanteen tyylikkäästi viimeistellyn työn eduksi.